Hälsoeffekter av rätt andning

Varför är andningen så viktig?

Här kan du läsa om hur du kan minska stress och få bättre hälsa.
Bara genom att andas långsammare får du flera positiva effekter. Inte minst om du andas genom näsan så att inandningsluften renas och får rätt temperatur.

Jag brukar prata om att ge utandningen mer focus. Att andas ut långsamt skapar mer lugn- och ro i kroppen.
Du får bättre balans i ditt nervsystem men också andra hälsofördelar. Blodtrycket sänks. Koncentrationen, matsmältningen och immunförsvaret förbättras.
Även kroppens muskler slappnar av och du får bättre sömn. Fantastiskt, eller hur?

Syresättning

Ytterst handlar det om hur väl du kan syresätta dina celler. Andas in och fyll dina lungor med härligt syre. Andas sedan långsamt ut all luft. Många som hyperventilerar idag, andas korta snabba andetag vilket ger stresspåslag i kroppens nervsystem.
Bara genom att ge dig några minuter med långsamma andetag så belönas du med mer balans i nervsystemet.

Har du mycket stresspåslag kan du börja med några andetag in genom näsan och ut genom munnen. Inte minst i yogaövningar har detta visat sig ge en mycket lugnande effekt. När du upplever dig mer avslappnad så börjar du andas in och ut genom näsan.

Med Alfa test (Heart Rate Varibility) har jag på flera kunder sett hur nervsystemet och hormonella balansen i kroppen har förbättrats bara genom att andas ut långsammare. Testet visar också hur pulsen sänks och syresättningen till cellerna har ökat.
I alla dina celler finns en “fabrik” mitokondrie som omvandlar syre och näring till energi. Energin lämnar sedan cellen för att förse alla viktiga system med energi.
Jämför med en bil som stått ute i sträng kyla. Bilbatteriet blir sämre och i värsta fall vill inte bilen starta om den stått ute för länge.
Om vi inte skapar tillräckligt med energi fungerar vår kropp sämre. Vi blir tröttare, sämre koncentrationsförmåga och hjärnan får svårare att klara av alla viktiga uppgifter som den behöver utföra.

Test – tillräcklig syresättning

Prova detta test för att se om du har tillräcklig syresättning till dina celler.
Ta några medvetna andetag, in och ut genom näsan. Andas sedan in och fyll dina lungor helt. När du har andats ut all luft håller du andan. Ta nu tid för att se hur många sekunder som du kan hålla andetaget innan du behöver andas in.
Om du kan hålla 30-40 sekunder är det ett bra resultat och kan du hålla 40-60 sekunder är det bara att gratulera. Då har du nämligen uppnått en optimal syresättning till dina celler.
Detta går att öva upp. Inte minst genom att upprepa detta test ett antal gånger per dag.

Du kan även använda Smart Breathe, ett andningsverktyg där du ställer in motstånd för din utandning.
Detta skapar en kemisk effekt i blodet som gör det mer lättflytande. Syre och näring kan lättare nå cellens mitokondrie som i sin tur kan skapa mer energi.

Jag har ett antal Smart Breathe om du är intresserad att köpa.

Övning för en god sömn

Har du svårt att varva ner innan du ska sova? Då kommer här en bra övning.
När du ligger i sängen, ge dig några minuter där du håller för höger näsborre med höger tumme eller pekfinger. Nu andas du långsamma andetag, in och ut, genom din vänstra näsborre.
Detta är en bra andningsövning inom yogan och den påverkar det parasympatiska nervsystemet som ger dig ett behagligt lugn innan sömnen får ta sin plats.

Som du kanske redan räknat ut så är det omvänd effekt om du håller för din vänstra näsborre och andas in och ut genom höger näsborre. Detta piggar nämligen upp och aktiverar det sympatiska nervsystemet.

Dela gärna med dig hur det går med detta test och övning.

Lycka till!

I min  blogg får du framför allt del av intressanta tips och inspiration för ett liv i balans. Dessutom får du värdefull kunskap genom olika intervjuer med andra kunniga inom hälsoområdet.

Anki-olsson

Ann-Catrin Olsson, Inspira Vision

Jag ger dig inspiration för ett liv i balans.

  • Certifierad Yoga lärare.
  • Certifierad Massageterapeut.
  • Future Health Consulent.
  • Brüggerterapi.

Läsarkommentarer

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *