Detox för kropp och själ

Detox – tips för återhämtning

Precis som naturen behöver vi ge oss själva en stund för återhämtning. Tänker på vintern då växtlighet och vissa djur går i dvala. När jag mediterar på morgonen är det för att stanna upp en stund, fånga in andetaget och låta tankarna vila. Det är just i dessa stunder som jag också når min intuition och kreativitet.

Fin morgon stund

Ställ väckarklockan 30 minuter tidigare.
Börja med att mjuka upp din kropp, rotera fot- och handleder och sträck ut kroppen.
Massera huvudet med fingertopparna och avsluta med att dra fingrarna genom hårbotten.
Kliv sen upp och drick lite varmt vatten, se tidigare blogginlägg.

Meditation – sitta i stillhet

  • Tänd ett ljus och sätt dig bekvämt, om du inte vill sitta på golvet fungerar även soffa eller fåtölj bra. Då kan det vara bra med kudde bakom ryggen. Ta sen din favorit filt kring omkring kroppen så du inte blir kall.
  • Sitt 5-10 minuter i tystnad (är du van att meditera kan du sitta upp till 30 minuter).
  • Observera och följ ditt andetag när du andas in och ut genom näsan.
  • Uppmärksamma upplevelser i kroppen och känslor och varje gång du känner något så går du varsamt tillbaka till ditt andetag.
  • Ett annat verktyg är att göra en kroppsscanning, gå igenom fötterna mot underlaget, följ vidare upp genom ben, sätets kontakt, ryggraden, skulderblad, magen, bröstet, axlarna, armar och händer, halsen, huvudet och hjässan. Hela tiden medveten om ditt andetag.
  • Om du vill minska tankebruset är ett tips att tänka ordet SAT på inandning och NAM på utandning, det är ett mantra som betyder “jag är sann, sanning är min identitet”.

 

Ansiktsvård

Om du har tiden så är det extra lyxigt att göra lite skön ansiktsvård. Prova gärna min ansiktsmask som du kan göra själv hemma, se tidigare blogginlägg.

Kreativitet

Ge en stund för din kreativitet. Det kan vara att läsa en bok, måla, handarbeta eller sjunga. När vi ger oss denna stund aktiveras må bra hormoner. Säkert har du hört om de som sjunger i kör hur de känner glädje efter sångpasset.
Även naturen ger läkning och öppnar upp för vår kreativitet.

Stanna upp

Prova att ta en digital detox, inte minst en timme innan du går och lägger dig. Säkert har du upplevt hur tiden bara rusar iväg när vi fångas upp i sociala medier eller när vi sitter framför vår TV och söker mellan programmen för att hitta något att se på.

Tid för reflektion – tacksamhet

Ta en stund innan du ska somna. Blunda och följ ditt andetag samtidigt som du lugnt går igenom dagen. När du klev upp, frukost, positiva händelser under dagen. Känn också in 1-3 saker som hänt som du är tacksam för.

När du testar en eller flera av dessa tips ger du dig en välförtjänt stund. Att prioritera sig själv är en av de finaste gåvorna vi kan ge oss själva.

I min  blogg får du framför allt del av intressanta tips och inspiration för ett liv i balans. Dessutom får du värdefull kunskap genom olika intervjuer med andra kunniga inom hälsoområdet.

Kategori:
Anki-olsson

Ann-Catrin Olsson, Inspira Vision

Jag ger dig inspiration för ett liv i balans.

  • Certifierad Yoga lärare.
  • Certifierad Massageterapeut.
  • Future Health Consulent.
  • Brüggerterapi.

Läsarkommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *